Hoe belangrijk is verbruik?

Michael Bernsen, Manager Remarketing

Veel mensen laten zich bij de keuze voor een nieuwe of een tweedehands auto leiden door het te verwachten brandstofverbruik. Voor 12 procent van de kopers is het hoge verbruik van de huidige auto zelfs de reden voor aanschaf van een nieuwe. Maar wat is nu het werkelijke verbruik van een auto?

De eerste vuistregel voor verbruik: hoe lager de opgave van de fabrikant, des te groter de afwijking in de praktijk. Dus 1 op 25 wordt ongeveer 1 op 18 en 1 op 14 wordt 1 op 12. Vroeger gold dat diesel aanzienlijk zuiniger was dan benzine, maar dat is inmiddels deels achterhaald. Er zijn tegenwoordig zeer zuinige benzineauto’s te koop.

Regel twee: alles hangt af van uw rechtervoet. Met een Lancia Ypsilon TwinAir, geweldig motortje overigens, kun je 1 op 18 rijden, maar met een wat ruigere rijstijl rijd je net zo makkelijk 1 op 12.

Persoonlijk kom ik met een Toyota Prius niet boven de 1 op 17, terwijl ik met een BMW 520d makkelijk 1 op 19 rijd. Ik rij dan ook vrijwel nooit in de stad en juist daar komt een Prius goed tot zijn recht. Een site als www.werkelijkverbruik.nl geeft een duidelijk overzicht van het praktijkverbruik van de auto die u op het oog heeft. Als u bijvoorbeeld belangstelling heeft voor een mooie gebruikte Maserati Quattroporte, heeft u geluk. Het werkelijke verbruik ligt iets lager dan de fabrieksopgave. Daartegenover staat een Smart Fortwo, die juist anderhalf keer meer verbruikt.

Plug in-hybrides

Hoe zit dat bij plug in-hybrides? Ik hoor op een verjaardag nog wel eens de opmerking: “Met een Opel Ampera of een Mitsubishi Outlander kun je 500 km elektrisch rijden”. Dat klopt, maar niet in één rit. Het werkelijke bereik op stroom zonder bijladen of hulp van de verbrandingsmotor ligt bij de huidige temperaturen eerder bij 30 km. Voor de resterende kilometers mag u de benzinetank leegrijden. Misleidende reclame dus wanneer gesproken wordt over een actieradius van 500 km. Bij plug in-hybrides is het van belang of u veel korte ritten maakt en of u de mogelijkheid heeft vaak stroom te tanken. Wanneer dit beide het geval is, kunnen de brandstofkosten gemakkelijk de helft zijn van die van een ‘gewone’ auto. Zo niet, met een lege accu is met name de Outlander bepaald niet zuinig. De auto zelf is al niet klein, maar ook het extra gewicht, veroorzaakt door de accu en de elektromotor, moet meegesleept worden.

Aantal kilometers

Als laatste, neem bij uw keuze vooral het aantal kilometers mee dat u denkt te gaan rijden. Zijn het er slechts 5000 per jaar, dan is het verschil tussen 1 op 10 en 1 op 14 op jaarbasis minder dan 300 euro. Vaak is de zuinige auto ook veel duurder in aanschaf en win je die 300 euro al voor een paar jaar bij de aankoop terug. Een auto op LPG kan al voordeliger zijn vanaf 10.000 km en een diesel vanaf 15.000 km.

Succes met uw keuze.

Alphabet_Logo_L.jpg

Zoek een zuinige auto

Alphabet Occasions zoekt mee

Zoekt u een specifieke auto? Wij helpen u graag! Plaats uw zoekopdracht
Sluit

Wij zoeken uw gewenste occasion

Wij helpen u graag bij het zoeken naar een nieuwe occasion